Aplikacje i urządzenia mobilne w biznesie - dzisiejsza konieczność czy mit?
Na początek kilka faktów: oto jak wygląda dynamika rynku urządzeń mobilnych za ostatnie lata:
Źródło: GfK Polonia
Jak widać z wykresu, w ostatnich latach procentowy udział smartfonów w odniesieniu do liczby wszystkich telefonów komórkowych pozostających w rękach Polaków stale się zwiększa. Co więcej, z roku na rok zwiększa się coraz szybciej. W roku 2007 firma Apple zaprezentowała pierwszy model iPhone (oficjalna data premiery to 29 czerwca 2007 roku). Od tego momentu, początkowo bardzo nieśmiało, a później już bardzo dynamicznie, liczba smartfonów kupowanych w Polsce ciągle i nieprzerwanie rośnie. Co więcej, jeśli taka dynamika wzrostu nadal się utrzyma, niebawem prawie każdy użytkownik telefonu komórkowego w naszym kraju, będzie trzymał w ręku tak naprawdę jeden z modeli smartfonów.
W tej chwili mamy już na rynku iPhone 2G, 3G, 3GS, iPhone 4 i 4S, oraz najnowszy w tym momencie smartfon od Apple - iPhone 5. Coraz bardziej popularne stają się również różne modele telefonów działających na systemie operacyjnym Android. Możliwości tych niewielkich urządzeń stale rosną. To, co w dziedzinie oprogramowania do niedawna mogło być jedynie domeną komputerów, staje się bardzo szybko absolutnie możliwe w urządzeniach, które coraz więcej użytkowników ma niemal stale przy sobie.
Jednak smartfony to nie wszystko. W kwietniu 2010 roku miało światową premierę kolejne urządzenie przenośne firmy Apple - tablet iPad. Jako, że od dawna to właśnie Apple wyznacza trendy w dziedzinie urządzeń przenośnych, nie trzeba było długo czekać na to, aby tablety również zyskały ogromną rzeszę swoich zwolenników na świecie i coraz liczniejszą w Polsce.
Źródło: GfK Polonia
W ciągu ostatnich trzech lat w rękach polskich użytkowników znalazło się 370 tysięcy tabletów (głównie są to tablety Apple iPad). Z danych, które zostały opublikowane przez firmę Gemius w ramach projektu Ranking.pl wynika, że urządzenia te generują aż 22% całego ruchu mobilnego w polskiej sieci.
Wyżej przedstawiłam liczby i twarde fakty. A co one oznaczają dla biznesu?
Dziś praktycznie każda, nawet najmniejsza firma, ma swoją wizytówkę w Internecie. Może to być firmowa witryna - mniejsza bądź większa, wizytówka firmy na portalu społecznościowym, czy w katalogu branżowym. Przedsiębiorcy wiedzą już dziś doskonale, że jeśli nie ma ich w Internecie, to tak jakby nie istnieli. Klienci, zanim podejmą decyzję gdzie dokonają zakupu lub z czyich usług skorzystają - sprawdzają potencjalne możliwości w sieci. I obecnie wykorzystują w tym celu coraz częściej urządzenia mobilne: smartfony i tablety.
Jednak proste wyświetlanie firmowej strony internetowej smartfonie czy tablecie to dziś już stanowczo za mało. Wraz z wejściem na rynek urządzeń mobilnych powstał zupełnie nowy, mobilny, kanał marketingowy, pozwalający na ciągłą komunikację z klientem. Aby można było z tego kanału w pełni korzystać, konieczne są aplikacje mobilne, które będą promować biznes i wchodzić w interakcję z użytkownikiem aplikacji.
Czy mobilność w biznesie to jeszcze ciągle innowacja, czy już konieczność? Odpowiedź na to pytanie każdy z Czytających może rozważyć we własnym zakresie. Pewne jest jednak, że na naszych oczach dzieje się "nowe". Tak jak zaledwie kilkanaście lat temu takim "nowym" był Internet, z dobrodziejstw którego biznes szybko nauczył się korzystać i bez którego nie wyobraża sobie teraz działalności, tak teraz podobną nowinką jest mobilność. Te firmy, które wcześniej zauważyły nowe, ogromne możliwości dotarcia do klienta za pomocą dedykowanych aplikacji mobilnych, budują właśnie przewagę konkurencyjną nad firmami, które tych możliwości (jeszcze?) nie zauważyły. Pociąg pod tytułem "mobilność w biznesie" już jedzie i ciągle przyspiesza. Od Ciebie zależy, czy Twój biznes również się w nim znajdzie, czy zostanie na peronie i zobaczy jedynie tylne światła szybko oddalającej się konkurencji...